Esbjerg Havn har ansøgt Kystdirektoratet om tilladelse til at uddybe Grådyb, der er den ca. 21,6 km lange sejlrende fra Nordsøen og ind til Esbjerg Havn.
Formålet med uddybningen er at kunne understøtte militær mobilitet samt at sikre havnens mulighed for at være et knudepunkt for storskala havvind. Det kræver, at havnen kan modtage større skibe end i dag, der kan laste militært udstyr for Nato og materiel til havvindmøller.
Kystdirektoratet har nu givet tilladelse til projektet. Tilladelsen bliver bl.a. givet på baggrund af, at Esbjerg Havn har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport for projektet, der har været i offentlig høring, og hvor det er grundigt belyst, hvordan projektet vil påvirke områdets natur og miljø.
For at sejlrenden kan nå en tilstrækkelige dybde, er der behov for at uddybe op til 3.702.000 m³ materiale fra hele sejlrenden. Uddybningsmaterialet vil blive nyttiggjort i andre projekter, f.eks. udvidelsen af Esbjerg Havns østlige del.
Ifølge miljøkonsekvensrapporten vil den forøgede dybde i sejlrenden medføre, at der fanges mere sand heri, hvilket betyder, at der årligt skal oprenses en større mængde sand. For at kompensere for dette, er der behov for, at der flyttes sand fra sejlrenden til Våde Bjælke ved Fanø og til Skallingen, hvilket kaldes bypass. Der skal årligt bypasses 50.000 m³ af oprensningsmaterialet fra sejlrenden ved Våde Bjælke ved Fanø, hvor der allerede i dag årligt bypasses 200.000 m³, mens 75.000 m³ af oprensningsmaterialet skal placeres ved Skallingen. Sandet vil blive fordelt kystnært i et område med stor dynamik, således sandet kommer til at indgå i den naturlige dynamik i området.
Dermed vil det ansøgte projekt samlet set efter Kystdirektoratets vurdering ikke vil medføre væsentlige negative påvirkninger på miljøet i hverken anlægs- eller driftsfasen.
Hele tilladelsen kan læses på kystdirektoratets hjemmeside
Yderligere oplysninger
Naturstyrelsens pressetelefon, tlf. 7254 3004